Studieopdrachten

Content zoeken


/*! elementor – v3.18.0 – 20-12-2023 */
.elementor-heading-title{padding:0;margin:0;line-height:1}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title[class*=elementor-size-]>a{color:inherit;font-size:inherit;line-height:inherit}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-small{font-size:15px}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-medium{font-size:19px}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-large{font-size:29px}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-xl{font-size:39px}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-xxl{font-size:59px}

studieopdrachten

Als personal trainer is het belangrijk om te werken aan je eigen vaardigheden als bewegingsexpert en coach. 

Je dient zowel de oefeningen zelf goed uit te kunnen voeren om ze voor te doen, als wel uit te leggen en te corrigeren. In het huiswerk wordt je zelf aan het werk gezet in de rol van cliënt en coach. Hierdoor werk je aan je kennis van bewegen en bereid je je specifiek voor op de praktijkles.

Studieopdrachten les 1.1
1. flashcards

Maak flashcards voor de anatomie van de core. Zie leertip 3 voor meer informatie.

2. zelf experimenteren

Ga zelf experimenteren met de verschillende core oefeningen en richtingen binnen die categorie. Film voor elke richting (anti rotatie, flexie, lateraal flexie en extensie) een oefening.

3. Praktijkvoorbeeld

Kies één van de anti oefeningen die je gefilmd hebt. Schrijf een praktijkvoorbeeld uit in de coachingslus waarbij je jouw uitvoering onder de loep neemt. Zie jezelf als de cliënt. Schrijf de 4 stappen van de coachingslus uit (zie hoofdstuk 1.2 ‘beter bewegen’ voor meer informatie). 

  • Stap 1: wat observeer je? Train je de spieren die je wilt trainen? Welke energielekken zie je?

  • Stap 2: Welke interventies zouden kunnen werken om de kwaliteit van bewegen of de intentie van de beweging te verbeteren? En welke is op dit moment het belangrijkste?

  • Stap 3: Welke interventie kies je en ga je aanbieden? En in welke vorm? Geef je een verbale aanwijzing, doe je de beweging nog een keer voor of bied je een externe dwingende situatie door ergens naar toe te laten bewegen?

  • Stap 4: In hoeverre heeft je aanwijzing gewerkt? En wat voor compliment kun je teruggeven om de aanwijzing te bekrachtigen? Of welke aanvullende interventie kun je aanbieden om iemand beter te laten bewegen?

4. core oefeningen (download het overzicht)

Let op: Je kunt niet direct in het bestand. werken, maar je kan het downloaden. Download door te klikken op Bestand > Downloaden. Nadat je dat hebt gedaan, kan je er vrij in werken. Je kunt er online in werken (blad 2) of het bestand uitprinten (blad 3).

Via de knop hieronder kan je het Excel bestand met openen. 

Tijdens praktijklessen 1 t/m 3 worden binnen elk beweegpatroon oefeningen behandeld. Bij elk van de oefeningen leer je wat de belaste gewichten en spieren zijn, maar ook de start- en eindpositie checkpoints, meestvoorkomende energielekken en mogelijke interventies tegen deze energielekken. Een overzicht van de oefeningen die behandeld worden hebben wij voor je gemaakt.

 

Vul in het bestand de core oefeningen van les 1 zo ver mogelijk in als je kunt op basis van jouw eigen kennis en ervaring en met behulp van de YouTube video’s. Neem dit bestand mee naar de praktijklessen. Dit kun je tijdens de les vluchtig verder invullen. Na de les kun je de eerste oefeningen volledig afmaken.


download overzicht

Studieopdrachten les 1.2
1. leg aan iemand uit

Leg aan iemand – of een denkbeeldig iemand – uit wat het verschil is tussen flexibiliteit en mobiliteit. Als dit niet in dialoog kan, dan schrijf je het uit. Tip: gebruik Jip & Janneke taal.

2. zelf experimenteren

Ga zelf experimenteren met verschillende mobiliteitsoefeningen. Maak 4 filmpjes van een oefening voor de schouder, thoracale wervelkolom, heup en enkel.

3. Praktijkvoorbeeld

Kies één van de mobiliteitsoefeningen die je gefilmd hebt. Schrijf een praktijkvoorbeeld uit in de coachingslus, waarbij je jouw uitvoering onder de loep neemt. Zie jezelf als de cliënt. Schrijf de 4 stappen van de Coachingslus uit.

  • Stap 1: wat observeer je? Train je de spieren die je wilt trainen? Welke energielekken zie je?

  • Stap 2: Welke interventies zouden kunnen werken om de kwaliteit van bewegen of de intentie van de beweging te verbeteren? En welke is op dit moment het belangrijkste?

  • Stap 3: Welke interventie kies je en ga je aanbieden? En in welke vorm? Geef je een verbale aanwijzing, doe je de beweging nog een keer voor of bied je een externe dwingende situatie door ergens naar toe te laten bewegen?

  • Stap 4: In hoeverre heeft je aanwijzing gewerkt? En wat voor compliment kun je teruggeven om de aanwijzing te bekrachtigen? Of welke aanvullende interventie kun je aanbieden om iemand beter te laten bewegen?